Leipurimestarista oloneuvokseksi
Pitkän linjan kotkalainen leipomoyrittäjä Kari Mäkelä uskoo, että paikallisuutta ja kotimaisuutta arvostetaan konditoria-alalla myös tulevaisuudessa.
Leipurimestari Kari Mäkelä on syystäkin ylpeä.
Vuonna 2006 hänen ja hänen vaimonsa Satu Mäkelän perustamasta Konditoria Cocosta on tullut paikallinen, mutta myös valtakunnallinen brändi.
68-vuotias Kari Mäkelä on kuitenkin itse ollut vuoden alusta lähtien eläkkeellä ja Cocon Karhulan myymälä ja leipomo ja Kotkan kahvila ovat olleet siitä lähtien kotkalaisen leipuri-kondiittori Eveliina Romppasen ja lappeenrantalaisen leipuri-kondiittori Saara Muurin omistuksessa.
Mäkelä sanoo olevansa hieman huojentunut, mutta tyytyväinen, kun yritys on nyt uusissa, osaavien ammattilaisten hyvissä käsissä.
Kotkassa arvostetaan sitä, että konditoria-alalla on tarjolla paikallisia vaihtoehtoja markettitarjonnalle, Mäkelä sanoo.
Menestysleivoksen synty
Kari Mäkelän isä Kauko Mäkelä perusti Galetten leipomon Kotkan Karhulaan vuonna 1957. Kari Mäkelä kertoo aloittaneensa työt isänsä leipomossa 15 vuoden ikäisenä, mutta jo ”pikkupojasta” lähtien hän hääräsi leipomossa apupoikana.
Mäkelä on leiponut ammatikseen peräti 53 vuoden ajan. Hieman naurahtaen hän muistelee, miten häntä pyydettiin suunnittelemaan vuonna 1994 Kotkan Meripäiville oma leivos.
Kun Meripäivien Rommi-Rudolf-leivos tuotiin ensimmäistä kertaa myyntiin, varauduttiin 3000 leivoksen menekkiin, mutta lopulta niitä myytiinkin noin 21500 kappaletta. Rommi-Rudofista on tullut olennainen osa kotkalaista meripäiväperinnettä.
Käsityö arvossaan
Mäkelän mukaan konditoria-ala on vuosikymmenten myötä muuttunut. Esimerkiksi raaka-aine valikoima on laajentunut ja kehittynyt merkittävästi, mikä mahdollistaa mitä erilaisimpien tuotteiden valmistamisen.
Makuihin ja ulkonäköön on valittavana miljoonia vaihtoehtoja. Vain mielikuvitus on rajana eikä kaikkea tarvitse edes keksiä uudestaan, vaan uutuuksiin voi ottaa mallia esimerkiksi alan kehityksen huippumaasta Ranskasta.
Mäkelä sanoo, että konditoria-alla uudistuminen on elinehto, mutta klassikkotuotteillekin on paikkansa.
Vaikka automaatio on alalla lisääntynyt, niin Cocossa on jatkettu leipomoalan käsityöperinnettä, minkä maistaa ja näkee tuotteissa.
Hyvä tiimi ja mestarileipuri
Kari Mäkelä korostaa, että Konditoria Cocossa on ollut hänen aikanaan hyvä tiimi. Enimmillään Coco on työllistänyt kuudesta kahdeksaan henkeä. Cocon vahvaa brändiä on osaltaan ollut luomassa myös kondiittori Riitta Tyni, joka on voittanut ja sijoittunut useamman kerran aivan kärkeen kondiittorien SM-kilpailuissa.
Mäkelä tunnustaa hieman hymyillen, ettei hän osaa kuin leipoa ja muuhun yritystoiminnan osa-alueeseen hän on saanut tukea myös kehittämisyhtiö Cursor Oy:stä.
Koko Cocon toiminta-ajan olemme saaneet Cursorista aina tarvittaessa asiantuntevaa neuvontaa ja pahimpana koronarajoitusten aikana Cursor ohjeisti myös taloudellisen tukien hakemisessa, Mäkelä kertoo.
Kehittämisyhtiö oli prosessissa mukana myös siinä vaiheessa, kun yrityksen myynti tuli ajankohtaiseksi.
Leipomosta puutarhaan
Kari Mäkelän mukaan konditoria-alan näivettymistä Suomessa on povattu jo parinkymmenen vuoden ajan.
Vaikka konditoriatuotteita tuodaan maahamme nykyään esimerkiksi Virosta, niin ala elää myös kotimaisin voimin niin pitkään, kun riittää ihmisiä, jotka jaksavat yrittää.
Mäkelä haisteli pullan tuoksua jo kahden vuoden ikäisenä asuessaan leipomon yläkerrassa. Hänellä on ollut vahva tahto ja palo tehdä työtään ja kehittää uusia tuotteita.
Nyt eläkkeellä sitä paloa suunnataan puutarhanhoitoon ja pöytätenniksen pelaamiseen. Kun vähän aikaa kuluu, niin varmasti tulee myös leivottua, ainakin kotitarpeiksi.
Konditoria Cocon kotisivut: https://cocokonditoria.fi/
Kuvat ja teksti: Ville Vanhala