Yrittäjyyskasvatus on tekemällä, kokemalla ja kokeilemalla oppimista
Yrittäjyyskasvatus on tekemällä, kokemalla ja kokeilemalla oppimista
Maarit Koverola on työskennellyt Kymenlaakson yrittäjyyskasvatuksen parissa 17 vuoden ajan. Samalla kun palveluiden tuottajien määrä on pienentynyt, yrityskasvatus on laajentunut ja monialaistunut. Kasvatuksen teemoja ovat perinteisten yritysteemojen lisäksi myös ajankohtaiset aiheet kuten kestävä kehitys, ilmastonmuutos ja vastuullisuus.
”Yrittäjyyskasvatuksen toimijakenttä on elänyt jatkuvasti. Nykyään yrittäjyyskasvatus on osa koulujen ja oppilaitosten opetussuunnitelmaa eri oppiaineissa. Tämän myötä yrittäjyyskasvatus on osa laajempaa koulutuksellista kontekstia.”

Maarit Koverola on edistänyt Kymenlaakson yrittäjyyskasvatusta jo vuosia
Yrittäjyyskasvatuksen pitkät perinteet Kymenlaaksossa
Yrittäjyyskasvatus on ollut käsitteenä opetussuunnitelmissa jo 1990-luvulta asti. 2000-luvulla opetussuunnitelman uudistuksen myötä työelämän ja yrittäjyyden merkitys kasvoi opetuksessa entisestään. Yrittäjyyden yhdistäminen ja integroiminen muuhun opetukseen on vaatinut kouluilta ja opettajilta sitoutumista. Parhaimmillaan koulut ja opettajat ovat solmineet opetustyötä hyödyntäviä yrittäjä- ja yrityskontakteja sekä tiivistäneet oppilaitosten ja sidosryhmien välistä yhteistyötä opetuksen rikastuttamiseksi.
Kymenlaaksossa koulut ja opettajat ovat olleet aloitteellisia yrityskasvatuksessa. Kotka-Hamina seudulla käynnistettiin ensimmäinen isompi valtakunnallinen hanke Oppimalla yrittäjyyteen vuonna 2001 ja Kouvolan seutu tuli mukaan muutamaa vuotta myöhemmin PYRY-hankkeellaan.
2010-luvulla yrittäjyyskasvatusta on kehitetty Kymenlaaksossa hankerahalla. Myös kunnat ovat sitoutuneet toimintaan Cursorin palvelusopimuksen kautta. Kymenlaaksossa on parhaillaan käynnissä yrittäjyyskasvatuksen toimintaohjelman päivitystyö, joka valmistuu ensi lukuvuodeksi. Toimintaohjelma terävöittää yrityskasvatuksen tavoitteita, kehittää kymenlaaksolaisia malleja ja tiivistää verkostoyhteistyötä entisestään. Maaritin mukaan yrittäjyyskasvatuksen keskiössä on yhteistyö.
”Yrittäjyyskasvatus on ennen kaikkea yhteistyötä koulujen, yritysten ja organisaatioiden välillä. Mitä tiiviimmin yhteistyötä tehdään ja voimavaroja yhdistetään, sitä parempiin lopputuloksiin päästän.”
Innostuneet ja motivoituneet opettajat onnistuneen yrittäjyyskasvatuksen keskiössä
Kymenlaakson alueella kouluja ja opettajia pyritään osallistamaan yrittäjyyskasvatukseen aktiivisesti. Opettajille järjestetään mm. ajankohtaisia yrittäjyyskasvatuksen työpajoja, täydennyskoulutuksia, yritysvierailuja ja erilaisia tapahtumia.
”Olen pyrkinyt motivoimaan opettajia esimerkiksi tarjoamalla konkreettisia työkaluja ja vinkkejä yrittäjyyskasvatukseen”, Maarit kertoo.
Tiivis yhteistyö ja vertaistuki lisäävät opettajien motivaatiota yrittäjyyskasvatusta kohtaan. Motivaatiota kasvattavat myös tosielämän esimerkit nuorista yrittäjistä, jotka ovat saaneet yrittäjyyskipinän koulusta ja hyötyneet yrittäjyyskasvatuksesta aidosti.
”Haluan uskoa, että yrittäjyyskasvatus on jonakin päivänä osa koulujen ja oppilaitosten arkea ja että sen merkitys elinvoiman vahvistajana tunnistetaan!”
Yrityskaupan myötä saa monta asiaa valmiina
Perinteisesti yrittäjyyskasvatuksessa on keskitytty yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin – on pohdittu liikeideoita, työstetty liiketoimintasuunnitelmaa ja perustettu harjoitusyrityksiä. Viime aikoina yrityskasvatuksessa on pyritty kehittämään ja kokeilemaan uusia toimintamalleja. Opiskelijoille on jo vuosia järjestetty esimerkiksi yrittäjyysleirejä ja hackathoneja. Tulevaisuudessa leirejä ja hackathoneja suunnitellaan pidettävän yrityksen ostaja/jatkaja teemalla.
Yritysostossa yritystoiminnan aloittamisen kustannukset ovat usein samaa luokkaa kuin uuden yrityksen perustamisen vaatiman pääoman suuruus. Yrityskaupan myötä yrittäjä saa kuitenkin monta asiaa valmiina. Kun yritystoimintaa ei aloiteta tyhjästä, asiakaskuntaa on jo olemassa ja kassavirtaakin alusta asti.
Varustamo – tukena yrityksen omistajanvaihdoksessa -hankkeen (1.10.2023-30.9.2026) tarkoituksena on edistää yritysten omistajanvaihdoksia, löytää elinvoimaisille yrityksille jatkajia, aikaansaada uutta yrittäjyyttä ja lisätä opiskelijoiden ja opettajien yrittäjyysosaamista.
Kymenlaaksossa noin 35 % yrityksistä pohtii omistajanvaihdosta seuraavien 3–5 vuoden aikana, kun vastaava luku valtakunnallisesti on noin 30 %. Alueelle tarvitaan jatkajia elinvoimaisille toimiville yrityksille.

Ekamin maarakennus ja talotekniikan opiskelijoita yrittäjyysleirillä Cursorin Eagle-talolla.
Kokeilemalla oppimista
Oppijoille on tarjolla erilaisia projekteja, tiimioppimista, kansainvälisyyttä, kilpailuja, tapahtumia, simulaatioita, verkko-opintoja, kesäyrittäjyyttä ja verkostoja. Jokaiselle yrittäjyydestä kiinnostuneelle oppijalle löytyy oma tapa oppia lisää yrittäjyydestä ja kokeilla konkreettisesti, mitä yrittäjyys mahdollisesti voisi olla.
”Parhaimmillaan yrittäjyyskasvatus on käytännönläheistä tekemällä, kokemalla ja kokeilemalla oppimista!”

Maarit Koverola
asiantuntija
yrittäjyyskasvatus ja koulutus
+358 40 190 2545
maarit.koverola@cursor.fi